Emel yang anda hantar kepada lead
anda adalah pokok kempen pemasaran emel anda. Walaupun pemasaran emel adalah
proses yang perlahan pada asasnya – anda harus bekerja keras untuk meyakinkan
orang untuk mengambil tindakan yang anda mahu mereka ambil – amat penting untuk
anda ambil berat setiap emel ini. Emel-emel ini haruslah mempunyai kualiti
untuk dibekalkan kepada pembaca kalau tidak mengapa mereka berminat dengan idea
anda?
Oleh itu apa yang mesti
terkandung dalam emel anda? Secara dasarnya, ia mesti ada sesuatu yang apa
pelawat telah opt ke senarai anda. Apa yang pelawat cari semasa dia opt in?
Surat jualan atau lead capture page yang anda cipta untuk membuatkan
pelawat-pelawat ini opt in akan memberitahu anda apa yang menarik minat pelawat
pada mulanya. Pastikan bahawa emel anda kini memberikan mereka maklumat itu.
Setiap emel yang anda hantar mestilah mempunyai sama ada maklumat secara terus
tentang apa yang mereka cari atau berikan mereka link di mana mereka boleh
kunjungi untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang apa yang mereka sedang cari.
Jika anda terus memberikan mereka maklumat yang mereka sedang cari, mereka
pasti terus kekal dalam senarai opt-in anda untuk tempoh yang lebih lama.
Sekarang anda mesti mempromosikan
peluang perniagaan anda juga. Jika tidak, mengapa anda memasarkan melalui emel
sejak mula lagi? Tetapi anda mesti tahu yang terdapat satu garisan halus antara
emel promosi dan emel spam. Anda mesti jangan melintas garisan ini. Semasa anda
mempromosi melalui emel, tahan diri anda daripada menggunakan nama peluang yang
anda promosikan. Sebaliknya, bayangkannya dalam cara yang tidak langsung.
Selepas anda memberikan mereka apa yang mereka cari, letakkan baris yang
mengatakan “Nak tahu maklumat lanjut bagaimana menyertai perkara ini? Anda
boleh lihatnya di sini”. Berikan mereka link ke laman web anda di sini. Jika
mereka berminat, mereka akan lawat dan daftar sendiri.
Memang kaedah terbaik untuk memberikan mereka sesuatu yang
berharga dengan setiap emel. Anda boleh jemput mereka ke perjumpaan peluang
bisnes, contohnya. Anda boleh membuatnya secara percuma. Apabila orang datang,
anda boleh bercakap secara peribadi tentang peluang itu dan juga buatkan
beberapa rakan kongsi anda bercakap mengenainya dengan cara yang berkesan.
Pemasaran emel tidak patut
diabaikan dan pada masa yang sama ia mesti tidak diputarbelitkan atau ia akan
menjadi spam. Anda harus menggabungkan seni yang halus dan licik tetapi masih
meletakkan poin anda merentasinya.
No comments:
Post a Comment